میتنگ افغانان باشنده درشهر هامبورگ المان بخاطر همبسته گی با پناهجويان افغان در هالند
داکتر حمیدالله  مفید داکتر حمیدالله مفید

برپایی میتنگ  با شکوهی   با اشتراک  تعدادزیادی از افغانان باشنده درشهر هامبورگ المان بخاطر همبستگی با افغانهای که پناهندگی شان در کشور هالند پذیرفته نشده ودر نظر است تا از آنکشور به افغانستان فرستاده شوند.

 

با آن که هوا سرد ، ابری وبارانی بود،با آنهم بنا بر درخواست شورای مهاجران شهر هامبورگ  آلمان میتنگی با شکوهی که در آن  تعدادی زیادی از آفغانها وآلمانهای باشنده در شهر هامبورگ   اشتراک نموده بودند در برابر کنسولگری کشور هالند در شهر هامبورگ آلمان برپا گردید.

 دراین میتنگ که   بمنظور هماوایی وهمبستگی با آنعده افغانهای باشنده در کشور هالند که از جانب اداره  IND آنکشور 1F)) داده شده ووابسته به خانواده حاکمیت دولت ج.د.ا بودند ودر نظر است تا دوباره به افغانستان فر ستاده شوند از ساعت 12 تا ساعت 14 پس از ظهر روزشنبه مورخ15نومبر سال 2008 راه اندازی شد ،نخست سید صلاح الدین امین ریس شورای مهاجران شهر هامبورگ آلمان به اشتراک کنندگان خوش آمدید گفت وافزود :

دوستان گرانقدر! با درد ودریغ در این اواخر، بنابر تصمیم غیر عادلانه اداره  IND   کشور هالند ،برخی از هموطنان شریف وبا وجدان ما که درآن کشور ؛  در خواست پناهندگی داده اند ، ولی تقا ضای شان بنا بر عوامل نا مشخص ونا معین  رد گردید و در نظر است، تا دوباره به افغانستان فر ستاده شوند، اگهی کسب کردیم  . این هموطنان ما که شامل کارگران ، کارمندان وبرخی از افسران وسربازان هستند ؛ مورد اشتثناء قرار داده شده اندو محروم از حق پناهندگی گردیده اند . ما این عملکرد اداره IND را بر خلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر  ، کنوانسیون ژنیو 1951 وپرتوکول 1967 در مورد موقف پناهندگی ،پنداشته شدیدآ تقبیح می کنیم وبه این باور هستیم ، که سیاست های موجود اداره  INDنه تنها غیر عاد لانه ونا انصافانه است ،بلکه ظلم وجنایت اشکار بر خانواده های بی پناه ، آواره وسرگردان افغان در هالند نیز میباشد .

اداره مهاجرت کشور هالند با عدم آگهی کافی از اوضاع افغانستان وزیر تآثیر اتهامات وبهانه جویی های بی مورد وبا سوء استفاده وتعبیر نا محدود از فقره (f )ماده اول کنوانسیون ژنیو که در شرایط ویژه  وبا هدف معین یعنی تعقیب مرتکبین جنایات جنگی  جنگ دوم جهانی بدیده نگریسته شده بود ، برای افغانهای پناهنده در هالند بکار برده وهنوز هم از خواب جنگ دوم جهانی بیدار نشده است . وچنین می پندارد که  افغانهای شامل این کتگوری با فاشیزم هتلری دست خود را یکی کرده وگویا مرتکب جنایات جنگی در جنگ دوم جهانی شده اند . این اداره جهنمی افزون بر آن بدون توجه به اصل مسئولیت فردی از حمایت مفاد کنوانسیون ژنیو این محدودیت را به زنان وفرزندان بیگناه آنها نیز به کار برده وآنها را   از حق پناهندگی محروم ساخته است . زنان وفرزندان این پناهندگان  با وجود  آنکه اضافه از ده سال ویا بیشتر از آن را در کشور هالند بسر برده اند ، با آنهم از کلیه حقوق انسانی واجتماعی محروم گردیده  وبه تامینات خدمات اجتماعی ، صحی وبهداشتی ، حق کار ومعیشت مندرج کنوانسیون اطفال 1989 نیز دسترسی ندارند .

من به نمایندگی از افغانهای باشنده در شهر هامبورگ آلمان در حالیکه این سیاست ظالمانه بی خردانه وماجرا جویانه اداره مهاجرت کشور هالند را خلاف کنوانسیون های ملل متحد دانسته وخلاف کلیه حقوق پناهندگی می پندارم؛ از شما جلالتمآب سر کونسول کشور هالند صمیمانه تقا ضا میکنم تا ، نداها وتقا ضا های ما افغانهای باشنده در هامبورگ را بدیده  نگریسته وهموطنان بی گناه ما را در هالند ازاین بیشتر بی گناه مجازات نکنید واز دولت مطبوع خویش که سالها بخا طر حقوق بشر مبارزه کرده است ، بخواهید تا با افغانهای پناهنده در کشور هالندبرخورد انسانی  نموده وحقوق طبیعی وانسانی پناهندگی آنها را دو باره اعاده کند .

سپس بانو ناجیه ساحل به نمایندگی از زنان باشنده درشهرهامبورگ ،بانو (شوارتس) مسوول افغان انفو به نمایندگی از آلمانی های شهر ،بانو مسعودی به نمایندگی از حزب Die Linke    با ایراد بیانیه های انساندوستانه در دفاع از حقوق حقهء افغانها ی پناهنده در کشور  هالند ، قرار گرفته و همبستگی خویش را با آنان ابراز داشتند .

در پایان سید صلاح الدین امین مسوول شورای مهاجران افغان در آلمان از سهمگیری فعالانه وصمیمانه آقای ( Mammrad ) از Flüchtlings Rat)) که زمینه های این گردهمآیی را فراهم کرده بود واز احزاب وسازمانهای سیاسی افغانها در شهر هامبورگ که در این میتنگ فعالانه سهم گرفته بودند ابراز سپاسگذاری کرد .

این میتنگ به ساعت دوی بعد از ظهر به پایان رسید .

گفتنیست که این میتنگ از جانب کمیسیونی مشتمل از رفقا :

داود کاویان به نمایندگی از نهضت آینده ، رفیق داکتر شفیع از هیات رهبری کمیسیون تفاهم شهر هامبورگ ،رفیق انجنیر انگار منشی نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان در هامبورگ، رفیق معروف مسول شهر هامبورگ حزب متحد ملی ، رفیق  انجنیر ناصر سهاک مسول شهر هامبورگ حزب وطن ، ورفیق سید صلاح الدین مسوول شورای مهاجران افغان در شهر هامبورگ  ، سازماندهی وتدارک گردید ه بود ، که نخستین گام همآوایی وهمفکری نیروهای چپ در هامبورگ ودر خارج ازکشور میباشد .

 گفتني است که قطعنامه گردهمايي روز دوشنبه 17 نوامبر از سوی آقای سيدصلاح الدين امين رييس شورای مهاجران افغان در شهر هامبورگ به سرکنسول کشورشاهي هالند در آن شهر سپرده شد. 

 















November 17th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها